Często nie doceniamy roli snu. Tymczasem dobry sen ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Doskonale wiemy, że kiedy jesteśmy wyspani, cały dzień inaczej funkcjonujemy. Mamy wtedy sporo energii i widzimy wszystko w lepszych barwach.

Jaki materac?

Podłoże snu czyli dobrze dobrany materac jest kluczową kwestią w aranżacji sypialni. Powinniśmy wybierać materace renomowanych marek, wyprodukowane z bezpiecznych dla zdrowia surowców. Naprawdę można się zdziwić, że ludzie tak rzadko zwracają na to uwagę. Wybór odpowiedniego materaca ma kolosalne znaczenie dla faktu, czy obudzimy się wypoczęci. Spośród materacy lateksowych, piankowych czy sprężynowych musimy wybrać taki w 100% dopasowany do naszych potrzeb. Dla każdego będzie to oznaczało coś innego. Osoby, które mają kłopoty z kręgosłupem, powinny wybrać materace rehabilitacyjne.

Sypialnia – intymność i spokój

Będąca oazą snu sypialnia to prywatna przestrzeń, do której nikt postronny nie powinien mieć dostępu. Tymczasem często niszczymy intymność i spokój w sypialni, pozwalając, aby gościły tam laptopy, telefony komórkowe czy telewizor. Tam być nie powinno. Zadbajmy o swój zdrowy sen, nie korzystając z urządzeń mobilnych wieczorami. Nasze ciało z pewnością odwdzięczy się nam zdrowym, spokojnym sen, który spowoduje, że nasze siły zregenerują się, a w nowy dzień wkroczymy wypoczęci i ze świeżą energią.

Sen dziecka

Sen jest szczególnie ważny dla dzieci. Niemowlęta potrafią spać nawet kilkanaście godzin na dobę. Nie ma w tym nic dziwnego i niepokojącego. W przypadku maluchów podłoże snu ma ogromne znaczenie, ponieważ dzieci mogą mieć duże kłopoty z alergią, dlatego trzeba wybrać materac zbudowany z takich surowców, które minimalizują ryzyko wystąpienia podrażnień i alergii. Najlepsze będą materace lateksowe, ale sprawdzić mogą się też modele z pianki. Niezależnie od tego czy nasze dziecko to niemowlę czy nastolatek, rolą rodziców jest wskazywać dziecku, jak ważny jest nocny wypoczynek dla prawidłowego rozwoju.

Niestety, wiele ludzi dorosłych nie docenia ogromnej roli snu dla zdrowia. Czas przed snem powinien być rytuałem, który każdy spędza na swój sposób, jednak zawsze powinien to być czas wyciszenia i uspokojenia oraz przygotowania ciała i sfery ducha do snu. Jest tam miejsce na przykład na spokojną lekturę książki albo gorącą kąpiel. Nie ma tam miejsca na korzystanie z telefonu komórkowego ani oglądanie horrorów. Wieczorem naszym priorytetem powinien być zdrowy, regenerujący sen. O kłopotach pomyślimy następnego dnia.